top of page
  • Mohou obyvatelé ovlivnit, zda firma bude moci park postavit nebo ne? Potřebují souhlasné stanovisko obce?
    Obyvatelé a obec mají významnou roli v procesu schvalování výstavby větrného parku v Řetové. Souhlasné stanovisko obce je pro investora klíčové, protože bez něj je obtížné získat potřebná povolení. Obecní zastupitelstvo může ovlivnit rozhodnutí na základě názorů obyvatel, například prostřednictvím anket či veřejných projednání. V případě nesouhlasu obce nebo obyvatel může být projekt zastaven nebo upraven, jak ukazují příklady z jiných lokalit. ​ Z tohoto důvodu je důležité, aby se obyvatelé aktivně zapojili do probíhající ankety na webu obce v termínu od 10. do 16. března 2025 a vyjádřili svůj názor na plánovanou výstavbu větrného parku.
  • Jak se mohou zapojit do jednání obyvatelé okolních obcí? Jde o to, že návrh projektu zasahuje více obyvatele obce Malý přívrat než Řetovou
    Obyvatelé sousedních obcí, jako je Přívrat, mohou ovlivnit proces schvalování výstavby větrného parku v Řetové několika způsoby, i když jejich formální vliv v počátečních fázích může být omezený.​ Účast ve stavebním řízení:Podle stavebního zákona jsou účastníky řízení nejen vlastníci pozemků, na nichž má být stavba realizována, ale také vlastníci sousedních nemovitostí, jejichž práva mohou být záměrem přímo dotčena. To znamená, že pokud by plánovaná větrná elektrárna mohla ovlivnit nemovitosti v Přívratu, jejich vlastníci by měli právo se účastnit stavebního řízení a uplatňovat své námitky. ​zakonyprolidi.cz Účast v procesu EIA: Pokud projekt podléhá posuzování vlivů na životní prostředí (EIA), mohou se obyvatelé sousedních obcí zapojit do tohoto procesu. Mají možnost podávat připomínky a účastnit se veřejných projednání, čímž mohou ovlivnit výsledné stanovisko k projektu.​zakonyprolidi.cz (EIA není požadována pro projekty do tří turbín). Spolupráce s místní samosprávou: Obyvatelé Malého Přívratu by měli komunikovat se svým obecním úřadem a informovat ho o svých obavách. Obec může následně vyjádřit své stanovisko k projektu a zastupovat zájmy svých občanů v jednáních s investorem či příslušnými úřady.​ Veřejná projednání a ankety:I když Přívrat nebyl přímo osloven v aktuální anketě Řetové, obyvatelé mohou iniciovat vlastní anketu nebo veřejné projednání ve své obci. Výsledky takových iniciativ mohou poskytnout důležitou zpětnou vazbu pro investora i příslušné úřady.​ Spolupráce s neziskovými organizacemi: Obyvatelé mohou hledat podporu u neziskových organizací zaměřených na ochranu životního prostředí, které mohou poskytnout právní a odbornou pomoc při vyjadřování připomínek k projektu.​ Je důležité, aby obyvatelé Přívratu byli aktivní a informovaní o plánovaném projektu, aby mohli efektivně hájit své zájmy v průběhu celého schvalovacího procesu.
  • Proč je jednání zastupitelstva důležité a proč je důležité je ovlivnit?
    Ano, o stanovisku obce k projektu větrného parku rozhoduje zastupitelstvo obce. Podle zákona o obcích (§ 84 zákona č. 128/2000 Sb.) má zastupitelstvo pravomoc přijímat zásadní rozhodnutí týkající se rozvoje obce, včetně vydávání stanovisek k významným investičním projektům. Pokud zastupitelstvo přijme nesouhlasné stanovisko, může to výrazně ztížit schválení projektu – například z hlediska územního plánování nebo v rámci povolovacích procesů (EIA, stavební řízení). Naopak souhlasné stanovisko obce může investorovi usnadnit cestu k realizaci. Záleží ale také na tom, v jaké fázi se projekt nachází. Pokud je teprve v úvodní fázi, může zastupitelstvo rozhodnout, zda se bude obec podrobněji zapojovat do jednání, zda vyhlásí anketu mezi obyvateli nebo uspořádá veřejné projednání. Pokud už projekt postupuje ke konkrétním povolením, bude mít stanovisko obce větší váhu v územním a stavebním řízení.
  • Potřebuje projekt v Řetové rozhodnutí EIA? Můžeme se spolehnout, že bude posouzen vliv na životní prostředí?
    Pravděpodobně ne. To znamená, že takový projekt je snadněji prosaditelný než jiné. Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí z roku 2024 totiž přinesla určité změny. Nově není potřeba provádět zjišťovací řízení ani řízení EIA u menších větrných parků do tří kusů turbín za předpokladu, že nebudou umístěny v chráněných lokalitách a že do tří kilometrů není umístěna jiná stávající nebo připravovaná turbína. ​
  • Jaký je rozdíl, z právního hlediska a závažnosti, mezi referendem a anketou? Je referendum silnější, resp. má anketa právní závazek?
    Ano, mezi referendem a anketou je zásadní právní rozdíl, zejména z hlediska závaznosti rozhodnutí. 1. Místní referendum (právně závazné) Právní základ: Řídí se zákonem č. 22/2004 Sb., o místním referendu. Závaznost: Výsledek referenda je právně závazný, pokud se ho účastní alespoň 35 % oprávněných voličů a pokud pro konkrétní rozhodnutí hlasovala většina zúčastněných voličů, která zároveň tvoří alespoň 25 % všech oprávněných voličů v obci. Téma: Může se týkat jakéhokoliv rozhodnutí spadajícího do samostatné působnosti obce (například souhlas či nesouhlas s výstavbou větrného parku, změny územního plánu apod.). Proces: Musí být vyhlášeno na základě návrhu občanů (pokud ho podpoří dostatečný počet oprávněných voličů) nebo rozhodnutím zastupitelstva. Výsledek: Pokud referendum dopadne proti projektu, obec je povinna se tímto výsledkem řídit. 2. Ankety (právně nezávazné) Právní základ: Neexistuje speciální zákon pro ankety, jsou pouze nástrojem samosprávy pro zjištění názorů občanů. Závaznost: Nejsou právně závazné – zastupitelstvo obce nemusí respektovat výsledek ankety. Téma: Může se týkat jakéhokoliv tématu, které obec považuje za důležité. Proces: Obecní úřad nebo zastupitelstvo může anketu vyhlásit kdykoli, bez zvláštních právních požadavků. Výsledek: Slouží pouze jako podklad pro rozhodování zastupitelstva, které má poslední slovo. Shrnutí Referendum je právně závazné, pokud splní podmínky účasti a výsledku. Anketa je pouze informativní a slouží jako názorový průzkum bez přímého právního účinku. Pokud si obyvatelé chtějí zajistit, že jejich názor bude mít právní váhu, měli by se místo ankety snažit o vyhlášení místního referenda.
  • Co znamená hluk o intenzitě 40 dB a může mi vadit?
    Hluk o intenzitě 40 dB odpovídá například tiché knihovně, tlumenému šepotu nebo zvuku lednice. V běžném městském prostředí je taková hladina téměř nepostřehnutelná, ale v tiché venkovské krajině, kde přirozená hladina hluku může být okolo 20–30 dB (tj. šum listí, zpěv ptáků, vzdálený tok potoka), se 40 dB může zdát znatelně rušivé. Pokud je v krajině jinak ticho, může hluk 40 dB působit jako stálý podkresový šum, který snižuje vnímaný klid. Nebude obtěžující jako doprava nebo silný vítr (které mají 60–70 dB), ale například v noci může být vnímán citlivěji, protože v tichu i slabší zvuky více vyniknou. Pro představu: 20 dB – ševelení listí, vzdálený potok 30 dB – tichý venkov, vzdálený zpěv ptáků 40 dB – tichá knihovna, šepot, mírný vánek mezi stromy Pokud je hluk stálý a umělý, například hluk z větrné turbíny, může narušit dojem přirozeného ticha a ovlivnit pohodu v krajině, i když není extrémně hlasitý. Zvlášť v noci nebo při bezvětří může být nepříjemně dominantní, protože okolní ticho jej nevyváží.
  • U nás je ticho v noci takové, že slyším vyskočit rybu v rybníce 500 m daleko nebo bučet krávy v sousední vesnici , cca 1000 m. Bude to výrazný hluk?
    Pokud je v oblasti naprosté noční ticho, kde slyšíš rybu vyskočit v rybníce 500 m daleko nebo krávy bučet 1000 m daleko, znamená to, že hladina přirozeného hluku je extrémně nízká – pravděpodobně okolo 20 dB nebo méně. To odpovídá absolutnímu tichu venkova v bezvětří, kde vnímáš i ty nejjemnější zvuky na velkou vzdálenost. V tomto kontextu bude 40 dB znatelně rušivých. To odpovídá desetinásobně vyšší akustické intenzitě než 30 dB (hladina běžného venkovského ticha) a stonásobně vyšší než 20 dB (úroveň tichého lesa v noci). Jak to bude vnímáno? Pokud je hluk přerušovaný, například když se turbína roztáčí nebo mění rychlost, bude silně vnímatelný a rušivý, protože přirozeně tiché prostředí jej nijak nepohltí. Pokud je hluk stálý, například hluboké hučení nebo šum, bude vytvářet trvalé pozadí, které naruší noční klid a potlačí vzdálené přírodní zvuky, které jsou nyní slyšitelné. Směr větru hraje roli – při vhodných podmínkách může být hluk slyšet i na několik kilometrů, podobně jako se daleko nese zvuk vlaku nebo vzdáleného hluku dálnice.

IČO: 19180225

Krajský soud v Hradci Králové, oddíl L, vložka číslo 14369

Přívrat 65

560 02 Přívrat

Datová schránka: bi8xzuk

Napište nám

Děkujeme

Sledujte nás

  • LinkedIn
  • Facebook UTOI | Urban Tree Offset Initiative
  • Twitter
bottom of page